Jak wystartować w rajdzie Dakar?

Jak wystartować w rajdzie Dakar?
To nie jest przesadzona opinia, że rajd Dakar należy do najtrudniejszych tego rodzaju konkurencji na świecie. Mimo to, a może właśnie dlatego wielu śmiałków marzy, by wziąć w nim udział. Czy każdy może to zrobić?

Prawie osiem tysięcy kilometrów do przejechania, zupełnie nowe, ekstremalne trasy i wiele niespodzianek zaplanowanych przez organizatorów. Tak będzie wyglądać Rajd Dakar 2020. To musi działać na wyobraźnię kierowców, którzy chcą znaleźć się w gronie zawodników startujących w tym prestiżowym wydarzeniu.

Każdy może wziąć udział w rajdzie Dakar? Niekoniecznie

Czy osoba „z ulicy”, której znienacka zamarzy się zmierzyć z ultra trudnymi warunkami na trasie oraz innymi zawodnikami, może ot tak wziąć udział w rajdzie Dakar? Teoretycznie może byłoby to możliwe, ale pokonanie wszelkich restrykcji z tym związanych i zmierzenie się z warunkami finansowymi wymaga jednak trochę zachodu. Zacznijmy od tych restrykcji. Rajd Dakar to ekstremalnie wymagające wydarzenie. Dokonania osób, które biorą w nim udział, nie mogą ograniczać się tylko do zakupionej za górę pieniędzy maszyny i kilku mniej lub bardziej intensywnych treningów. To nie jest przypadek, że od pierwszego rajdu Dakar w 1978 roku, podczas przejazdów zginęło kilkudziesięciu zawodników, z czego większość stanowili motocykliści. Warunki panujące w trakcie rajdu wymagają od kierowców nadludzkich wręcz umiejętności i doświadczenia. Warto to sobie mocno przemyśleć przed podjęciem decyzji o starcie.

Rajd Dakar: od czego zacząć?

Zgłoszenie uczestnika do rajdu Dakar wygląda podobnie, jak klasyczne CV, które wysyłamy do przyszłych pracodawców w trakcie poszukiwania pracy. Jednak zamiast kolejnych stopni w karierze zawodowej, należy wypisać tam wszelkie sportowe osiągnięcia związane z udziałem w rajdach lub wyścigach, potwierdzenia udziału w różnego rodzaju zawodach, a także kopie klasyfikacji generalnych. Na tej podstawie organizator będzie mógł zweryfikować predyspozycje sportowe i fizyczne przyszłego zawodnika. Jeśli w rzeczonym CV (w przypadku motocyklistów) nie znajdą się potwierdzenia zaliczenia udziału w rajdzie z cyklu Mistrzostw Świata FIM oraz międzynarodowa licencja FIM, szanse spadają niemal do zera. CV powinno trafić do organizatorów w pierwszej połowie roku poprzedzającego rajd, o udział w którym się staramy. Do dokumentów należy dołączyć wpisowe, które w przypadku motocykli kosztuje blisko 50 tysięcy złotych. Poza tym płacimy za motocykl, przewozy sprzętu, serwis, udział w rajdzie, jedzenie, dodatkowe części, ubezpieczenie, strój, bilety, hotele. Te koszty mogą zamknąć się w kwocie od 300 do 360 tysięcy złotych. Ale to jeszcze nie są wszystkie pozycje, za które należy zapłacić w związku z udziałem w rajdzie Dakar. Trudno dokładnie wyliczyć, ile może kosztować forsowny trening, przygotowujący do wydarzenia tej rangi co rajd Dakar. Zarówno ten w trakcie sezonu, jak i już przed samą imprezą. Na miejscu trzeba też mieć gdzie spać (najlepszym rozwiązaniem jest kamper), no i mieć pewną kwotę na własne nieprzewidziane wydatki. Jeśli mimo tych wszystkich warunków uważasz, że dasz radę temu wyzwaniu, powodzenia!