Gryf – jak wybrać najlepszy dla siebie?

Gryf – jak wybrać najlepszy dla siebie?
Trening siłowy wymaga odpowiedniego sprzętu i dopasowania go do swoich umiejętności i potrzeb. To bardzo istotne, bo źle dobrany sprzęt może przynieść więcej szkody niż pożytku. Inny sprzęt będzie potrzebny osobie początkującej, a inny zaawansowanej. Zobaczmy, jak wybrać gryf najlepszy dla siebie, by uzyskać jak najlepsze efekty.
 

Gryf prosty – dla kogo?

Gryf prosty, jak sama nazwa wskazuje, jest prosty na całej długości. Dobrze sobie radzą z nim ćwiczący, którzy mają już nieco wprawy w wyciskaniu, gdyż do sprawnego operowania nim podczas ćwiczeń potrzebne są mocne nadgarstki i odrobina doświadczenia.

Gryf prosty dobrze się sprawdzi podczas wykonywania ćwiczeń modelujących mięśnie, szczególnie klatki piersiowej, pleców, nóg czy ramion. Używa się go głównie przy wyciskaniu w pozycji siedzącej i stojącej i w tej roli sprawdza się on najlepiej.

Gryf łamany – najlepszy dla początkujących

Gryfy łamane mogą przyjmować bardzo różne kształty, od delikatnie pofalowanych aż do nieco bardziej pogiętych. Dzięki temu powodują mniejsze obciążenie nadgarstków, co jest szczególnie ważne w przypadku osób początkujących.

Gryf łamany jest bardziej wszechstronny i dzięki temu można z powodzeniem używać go do ćwiczeń siłowych niemal w każdej pozycji. Dobrze sprawdza się zarówno podczas wyciskania w pozycji siedzącej i stojącej, jak i w leżeniu. Przy tym ostatnim rodzaju ćwiczeń dobrze angażuje nie tylko bicepsy, ale również tricepsy, pozwalając na osiąganie dobrych rezultatów ćwiczeń modelujących ramiona.

Długość gryfu – jaka najlepsza?

Przy wyborze gryfu należy również wziąć pod uwagę jego długość. Najczęściej i najchętniej wybierane są gryfy o długości 180-200 cm. Taka długość daje możliwość wykorzystywania gryfu w bardzo różnych ćwiczeniach, zarówno w pozycji stojącej, siedzącej, jak i leżącej.

Bardziej zaawansowani ćwiczący mogą zdecydować się na wybór gryfów dłuższych, przy czym operowanie nimi wymaga nieco więcej wprawy i siły. Lepiej również nie decydować się na gryfy krótsze, gdyż mogą one utrudniać wygodny chwyt na szerokość ramion, a przez to nie będzie można wykorzystywać ich do wielu ćwiczeń.

Jaka średnica gryfu?

Ostatnim elementem, który wpływa na wybór gryfu, jest jego średnica. Ważne jest, by gryf był na tyle wygodny, żeby można było go dobrze chwycić i mieć poczucie panowania nad sztangą. Niedobry będzie zarówno gryf zbyt cienki, jak i zbyt gruby. Uznaje się, że większości osób najwygodniej jest operować sztangą, gdy gryf ma 30 mm. Mniejszy można wybrać tylko wtedy, gdy mamy wyjątkowo małe dłonie.

Warto pamiętać, że wybór gryfu to pierwszy krok do wykonywania ćwiczeń siłowych. Po dobraniu gryfu należy wybrać odpowiednie obciążenie. Należy przy tym pamiętać, by dopasować je do swoich umiejętności i możliwości, a dopiero potem, wraz ze wzrostem siły zwiększać obciążenie.