Lina do wspinania – czas spróbować swoich sił!

Lina do wspinania – czas spróbować swoich sił!
Jutowa lina do wspinania umożliwia wszystko, co najlepsze w kwestii budowania formy – rzeźbi i wzmacnia mięśnie, a także pomaga spalić setki kalorii. Spróbuj swoich sił na linie, a na pewno docenisz ogromną wartość tych ćwiczeń.
 

Zalety ćwiczeń na linie

Niewiele jest treningów, które angażowałyby tak dużą liczbę mięśni całego ciała, wzmacniając ich siłę i wytrzymałość. Nic więc dziwnego, że lina jutowa do wspinania obecna jest podczas treningu wojskowego, a więc tam, gdzie nie ma mowy o odpuszczaniu i jakiejkolwiek taryfie ulgowej. Podczas treningu na linie wzmocnisz:

  • ręce,
  • mięśnie ramion,
  • plecy, korpus,
  • barki.

Ponadto zaktywizujesz również mięśnie ud czy nawet wewnętrzne mięśnie miednicy. Ogólnie rzecz biorąc, podczas wspinaczki na linie jutowej wzmacniasz całe ciało wraz z głębokimi mięśniami posturalnymi.

Trening na linie to także gwarancja spalania bardzo dużej ilości kalorii. Intensywna aktywizacja całego ciała oraz duży wysiłek siłowy i koordynacyjny pomogą w redukcji tkanki tłuszczowej. Dzięki temu efekty ćwiczeń będą szybko widoczne – coraz mocniej zbudowane mięśnie będą lepiej widoczne przez coraz cieńszą warstwę tkanki tłuszczowej. Wspomnieć należy również o tym, że ćwiczenia na linie jutowej to także trening hartu ducha i silnej woli.

Jak zacząć trening z liną?

Nie każdy będzie od razu gotowy do tego, by przy pierwszym podejściu zacząć wspinać się po linie. Wymaga to bowiem wypracowania odpowiednio dużej siły i wytrzymałości mięśni. Dlatego istnieją ćwiczenia, które pozwolą przygotować się do pełnowymiarowego treningu na linie.

  • Usiądź na podłodze z liną między wyprostowanymi nogami. Chwyć linę i podciągnij się do stójki. Jeśli jest to dla Ciebie zbyt trudne, możesz zacząć w pozycji niskiego przysiadu.
  • Chwyć linę z jednej strony ciała i odchyl się do tyłu z nogami uniesionymi w kącie 45 stopni. Zacznij podciągać się do góry.

Pamiętaj o tym, by przed treningiem zawsze zabezpieczyć dłonie. W tym celu posłużą Ci magnesia lub rękawiczki na siłownię.

Zacznij wspinaczkę

Jeśli uznasz, że jesteś w stanie wspinać się po linie jutowej, możesz przejść do tego etapu ćwiczeń. Poprawne i bezpieczne wspinanie po linie jutowej przebiega według następujących kroków.

  • Złap linę silniejszą ręką tak wysoko, jak potrafisz, jednak nie na pełnym wyproście łokcia.
  • Podciągnij się do góry, jednocześnie odbijając się od podłoża przeciwległą nogą. Cały czas patrz na linę, a konkretnie na miejsce, w którym zamierzasz ją złapać.
  • Wysokość pokonuj, kolejno podciągając się raz jedną, raz drugą ręką. Wykorzystuj do tego siłę pędu, jaka tworzy się podczas pokonywania drogi. Jeśli złapiesz równy rytm, będzie Ci o wiele łatwiej.

Wykorzystaj nogi

Wspinaczka przy użyciu samych rąk to trudniejsza wersja treningu. Jeśli nie jesteś jeszcze na tak zaawansowanym stopniu, możesz pomóc sobie nogami. Stwórz podpórkę w kształcie litery “S” – przepuść linę pod jedną stopą, a drugą stopę owiń wokół liny, tak aby ta przyjęła kształt przypominający właśnie literę “S”. W ten sposób zablokujesz stopy, a dzięki sile mięśni nóg wspinaczka będzie łatwiejsza.

Opuszczanie

Opuszczanie to również istotny aspekt treningu na linie. Zaciskaj linę udami, a rękami łap linę coraz niżej. Nie zeskakuj i nie ześlizguj się, gdyż obniży to efektywność ćwiczeń.