Jak tauryna wpływa na nasz organizm?

Jak tauryna wpływa na nasz organizm?
Coraz więcej sportowców, którzy chcą poprawić wydajność swoich treningów sięga po taurynę. Substancja ta dostępna jest w formie proszku lub tabletek, a także obecna jest w wielu mieszankach i produktach, które pojawiają się w naszej diecie. Za co odpowiedzialna jest tauryna, jakie jest jej działanie oraz jaki ma wpływ na nasz organizm?
 

Czym jest tauryna?

Tauryna to biogenny aminokwas siarkowy, obecny przede wszystkim w tkankach zwierzęcych. Odkryta została w 1827, gdy dwóch naukowców: Tiedemann i Gmelin wyizolowali taurynę z żółci bydlęcej, jednak dopiero niedawno odkryto jej prawdziwą moc. Tauryna posiada właściwości anaboliczne i hamuje procesy kataboliczne w mięśniach, co sprawia, że jest bardzo ceniona przez sportowców, którzy dążą do poprawy swojej wydajności treningowej i zwiększenia masy mięśniowej.

Tauryna, w przeciwieństwie do innych aminokwasów nie jest składnikiem białek, a występuje w płynie komórkowym w stanie wolnym. Można ją znaleźć w wielu pokarmach zwierzęcych, w tym między innymi w rybach, wątrobie wołowej, mięsie jagnięcym, drobiu, serwatce czy owocach morza. Oprócz tego można znaleźć ją także w glonach morskich.

Jak działa tauryna?

Tauryna jest naturalną substancją, która znajduje się w naszym krwioobiegu oraz w tkankach ludzkich. Bierze ona udział w wielu ważnych procesach fizjologicznych, dlatego warto ją suplementować. Jest ważnym neuroprzekaźnikiem, który wpływa na działanie mózgu, poprawia koncentrację oraz pozytywnie oddziałuje na procesy poznawcze.

Sportowcy cenią ją za wspieranie metabolizmu – dzięki taurynie możliwy jest skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej, co pozytywnie oddziałuje na sylwetkę sportowców, a także osób borykających się z nadwagą lub otyłością. Ponadto wzmacnia siłę mięśnia sercowego, zapobiega ubytkom potasu i magnezu, a także przyspiesza detoksykację organizmu. Sprawdza się podczas regeneracji i rozluźnienia mięśni po treningu i jednocześnie chroni nas przed katabolizmem mięśniowym w czasie odpoczynku przy wzmocnieniu procesów anabolicznych.

Co bardzo istotne, wzmożony wysiłek fizyczny zwiększa nasze zapotrzebowanie na taurynę, dlatego osoby trenujące regularnie powinny zadbać o jej suplementację. Średnio w pożywieniu dostarczamy od 40 do około 400 mg tauryny, podczas gdy osoby ćwiczące lub wykonujące pracę fizyczną mogą potrzebować nawet 3000 mg dziennie.

Przeciwwskazania do brania tauryny

Tauryna jest stosunkowo bezpiecznym suplementem diety, jednak podobnie jak w przypadku innych substancji, warto zachować ostrożność w jej stosowaniu, zwłaszcza jeśli przyjmujemy na stałe jakieś leki. Nie zauważono działań niepożądanych związanych ze stosowaniem tauryny, a jej nadmiar jest wydalany przez organizm wraz z moczem. Wśród przeciwwskazań można wymienić między innymi ciążę, karmienie piersią czy zażywanie leków psychotropowych.