Skurcze mięśni po treningu: poznaj ich główne przyczyny

Skurcze mięśni po treningu: poznaj ich główne przyczyny
Nie ma chyba osoby, która choć raz w życiu nie doświadczyła nagłego, bardzo bolesnego skurczu mięśnia. Może on pojawić się w wielu sytuacjach – jedną z nich są skurcze mięśni po treningu lub jeszcze w jego trakcie, występujące u osób aktywnych fizycznie. Warto wiedzieć, co może być ich przyczyną i jak wówczas reagować.
 

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie przyczyny może mieć skurcz łydki podczas treningu,
  • jak reagować na skurcze po treningu.

Skurcz to niekontrolowane nadmierne napięcie i drganie mięśni, bardzo bolesne, ale zarazem przejściowe – mijające maksymalnie po kilku minutach i nie mające w większości przypadków groźnych następstw. Skurcze mięśni dotyczyć mogą właściwie każdego mięśnia w organizmie, ale najczęściej pojawiają się w mięśniach kończyn dolnych i górnych, w mięśniach międzyżebrowych oraz mięśniach brzucha. Dokładna geneza tworzenia się skurczów nie została jak dotąd poznana.

Skurcze mięśni podczas treningu – jakie mogą być ich przyczyny?

Nagły, bardzo bolesny skurcz mięśnia może przytrafić się tak naprawdę każdemu, i to w różnych sytuacjach. Jest to dość częsty problem osób aktywnych fizycznie – niekiedy u sportowców, zarówno amatorów, jak i zawodowców, występują skurcze mięśni po treningu albo nawet w jego trakcie. Może być to wywołane różnymi czynnikami.

  • Niedostateczne nawodnienie organizmu

W trakcie treningu czy zawodów osobom aktywnym zdarza się zapomnieć o piciu wody. Tymczasem jej odpowiedni poziom w organizmie jest niezbędny również do prawidłowej pracy mięśni. Niedostateczne nawodnienie może powodować bolesne skurcze po treningu lub w jego trakcie – warto więc pamiętać o regularnym popijaniu wody, nawet podczas najbardziej angażującego wysiłku.

  • Zbyt mało minerałów w diecie

Do prawidłowej pracy mięśni potrzebne są niektóre minerały, zwłaszcza magnez, wapń, fosfor i potas. Podczas wysiłku fizycznego są one jednak wydalane z organizmu wraz z potem. Ich niedobór uzupełnić można zarówno poprzez picie wody mineralnej, jak i zdrową, zbilansowaną dietę stosowaną na co dzień.

  • Niewłaściwe przygotowanie do treningu

Bardzo ważnym elementem każdego treningu jest rozgrzewka – przygotowuje ona organizm do wysiłku i lekko podnosi temperaturę ciała. Podjęcie intensywnej aktywności bez uprzedniej rozgrzewki bywa dla układu ruchu zbyt dużym „szokiem”, a efektem może być np. skurcz łydki podczas treningu lub po jego zakończeniu. Dlatego każdą aktywność należy poprzedzić przynajmniej 10-minutową rozgrzewką.

  • Brak regeneracji

Regeneracja w sporcie ma ogromne znaczenie – bez niej dużo łatwiej o przeciążenia, urazy, ale również o skurcze mięśni. Po treningu należy nawodnić organizm, zjeść pełnowartościowy posiłek, wykonać stretching (rozciąganie pośladków, mięśni ud i łydek). Dla niektórych doskonałą metodą regeneracji po treningu jest sen, inni decydują się na rolowanie mięśni, masaż regeneracyjny lub zabiegi fizykoterapii (krioterapia, ultradźwięki, hydroterapia).

Skurcze mięśni w trakcie treningu – co robić?

Jeśli u sportowca w trakcie aktywności pojawi się skurcz mięśnia, należy bezzwłocznie przerwać trening. Jego kontynuacja w takiej sytuacji jest po pierwsze bardzo bolesna, po drugie – może skończyć się np. naderwaniem lub zerwaniem mięśnia. Wskazany jest wówczas krótki odpoczynek i próba rozluźnienia napiętego mięśnia poprzez delikatne ćwiczenia, np. rozciągające. Jeśli skurcz po kilku minutach minie, można wznowić trening – spokojnie i bez nadmiernego forsowania tempa.

Jeżeli skurcze po treningu lub w jego trakcie powtarzają się często, są długotrwałe i bardzo bolesne, warto skonsultować się z lekarzem. Czasami jest to bowiem objaw choroby. Specjalista może wówczas zlecić podstawowe badania laboratoryjne krwi, oznaczenie stężenia potasu, magnezu i wapnia w surowicy, a także elektromiografię (EMG), czyli badanie czynności elektrycznej mięśni.