Jak powinna wyglądać dieta dla sportowców i osób aktywnych fizycznie?

Jak powinna wyglądać dieta dla sportowców i osób aktywnych fizycznie?
W jaki sposób swoją dietę powinien komponować sportowiec? Najważniejszy jest odpowiedni dobór składników. Wysokiej jakości węglowodany oraz białka sprawią, że organizm nie otrzyma zbędnych kalorii a jedynie te konieczne do wykonywania ćwiczeń fizycznych oraz utrzymania prawidłowego stanu zdrowia. Zdrowa dieta jest zalecana nie tylko sportowcom, ale to oni mają najbardziej specyficzne zapotrzebowanie na określone składniki energetyczne. Czego dokładnie potrzebują?
 

Zasady żywienia osób aktywnych fizycznie

Jest kilka zasad, do których powinny stosować się osoby regularnie uprawiające sport. Dotyczą one kaloryczności, zalecanych oraz zakazanych składników pokarmowych, a także częstotliwości posiłków.

  • Kaloryczność diety osoby aktywnej fizycznie powinna być zwiększona o około 500 kcal w porównaniu do pozostałych. W przypadku osób dorosłych zalecana jest zwykle dieta 2500 kcal. Zapotrzebowanie to nie powinno być zmniejszane a jedynie zwiększane w zależności od trybu pracy. Jeśli chodzi o kobiety posiadające siedzący tryb pracy oraz młodzież uprawiającą sport dopuszczalna jest także dieta 2250 kcal lub dieta 2000 kcal, jeśli ma mieć ona także działanie odchudzające.
  • Nawadnianie organizmu. Można w tym celu wykorzystać wodę, napoje izotoniczne lub zdrowe soki. Szeroki wybór tego typu produktów znajduje się w sklepie Eco&Fit. Ilość niezbędnych płynów można dopasować do wielkości spożywanych kalorii. Na każdy 1000 kcal powinien przypadać 1 litr płynów.
  • Obróbka termiczna. Konieczna jest eliminacja z diety jakichkolwiek tłuszczy poddanych obróbce termicznej. Dozwolone jest jedynie spożywanie zimnych tłuszczy roślinnych np. https://ecoandfit.pl/pl/c/Oleje-zimnotloczone/15.
  • Spożywanie 4 – 5 posiłków dziennie. Ważne, aby były one niewielkie i regularne. Przerwa pomiędzy nimi nie powinna być dłuższa niż 3 - 4 godziny.

Zastosowanie się do powyższych zasad, gwarantuje nie tylko utratę wagi, ale także efekt w postaci wymarzonej sylwetki. Wprowadzenie ich w życie, początkowo może wiązać się z uczuciem głodu oraz rozdrażnienia. Jest to jednak efekt przejściowy i wraz z upływem czasu organizm przystosowuje się do nowego sposobu odżywiania.

Najważniejsze składniki odżywcze

Właściwy dobór składników odżywczych wpływa na zwiększenie wydolności organizmu oraz przyspieszenie zachodzących w nim pozytywnych procesów. Odpowiednio skomponowana dieta dla sportowców, przekłada się bezpośrednio na osiągane przez nich wyniki sportowe. Ponadto pomaga uniknąć niedoborów, wpływa na polepszenie procesów regeneracyjnych i zmniejsza ryzyko infekcji. W celu uniknięcia tego typu problemów warto wykorzystać gotowy jadłospis na 14 dni dla sportowca. Jakich składników nie powinno w nim zabraknąć?

Pierwszym, najważniejszym składnikiem odżywczym, jaki powinien się znaleźć w jadłospisie osoby aktywnej fizycznie, są węglowodany. Mają one bardzo duże znaczenie z uwagi na właściwości budujące oraz wspomagające prace mięśni. Są o wiele lepszym, bo długoterminowym, źródłem energii niż tłuszcze.

Drugim składnikiem, którego nie może zabraknąć w diecie sportowca, jest białko. Zapotrzebowanie na ten składnik jest o wiele wyższe niż w przypadku osób nieaktywnych fizycznie. Ważny jest odpowiedni wybór białka, najlepiej spożywać je w postaci produktów mlecznych o niskiej zawartości tłuszczu. O wiele prostszym i zawsze dostępnym rozwiązaniem jest skorzystanie z koktajli białkowych.

Poza właściwie skomponowaną dietą oraz regularnością posiłków, każdego sportowca obowiązują ogólne zasady zdrowego odżywiania. Są one znane każdemu, kto pragnie zachować zdrowie i młody wygląd. Ograniczenie słodyczy, smażonych potraw i zastąpienie ich zdrowymi przekąskami, powinno być nawykiem każdego, kto dba o swoje ciało, niezależnie od wieku, rodzaju pracy ani uprawianej dyscypliny sportu.