Ćwiczenia na piłce gimnastycznej

Piłka gimnastyczna to rekwizyt po który coraz częściej sięgają miłośnicy ruchu i zdrowego trybu życia. Wszystko za sprawą niezwykle prostych, przyjemnych i skutecznych ćwiczeń. Piłka to jedno z nielicznych akcesoriów fitness, które tak dobrze działa na niemalże wszystkie partie ciała. Wystarczy poświęcić kilka dni w tygodniu po kilkadziesiąt minut a efekty z pewnością będą widoczne.

Dużym plusem piłki gimnastycznej jest fakt, iż znakomicie działa ona na bolące plecy i kręgosłup. Właśnie z tego powodu poleca się ją zarówno osobom starszym, jak i przy rehabilitacji, przy korekcjach wad postawy czy też rehabilitacji kręgosłupa. Kolejnym plusem tego rodzaju ćwiczeń jest jej zbawienny wpływ na stawy, gdyż wymuszają one ruch stawów bez nadmiernego obciążenia.

Jednym słowem jest to idealne urządzenie fitness, które pozwala na pełen zakres ćwiczeń w zaciszu własnych czterech ścian. Regularny trening pomaga w wzmocnieniu sylwetki, poprawie kondycji, pobudzeniu krążenia czy też rozciągnięciu ciała. Nie mówiąc o dodatkowych efektach, takich jak zmniejszenie stresu czy też wydzielenie ogromnej ilości endorfin.

źródło: www.asport.pl

W zależności od potrzeb możemy wybrać różne rozmiary, czy też kształty piłki gimnastycznej. Klasyczne piłki gimnastyczne występują w rozmiarach od 55 do 85 cm. Oczywiście rozmiar piłki dobieramy do naszego wzrostu:

WIELKOŚĆ PIŁKI

WZROST ĆWICZĄCEGO

55 cm

150 - 165 cm

65 cm

165 - 175 cm

75 cm

175 - 185 cm

85 cm

powyżej 185 cm

 

Jeżeli chodzi o kształt możemy znaleźć:

  • piłki gładkie, pokryte niewielkimi „paskami” zapewniającymi większą stabilność

źródło: www.asport.pl

  • piłki z wypustkami znakomicie sprawdzającymi się przy masażu, polepszeniu krążenia, a nawet w walce z cellulitem

źródło: www.asport.pl

  • można również natrafić na piłki 2w1, z jednej strony pokryte wypustkami, z drugiej natomiast gładkie

źródło: www.asport.pl

  • niektóre piłki posiadają specjalne uchwyty, które pomagają w ćwiczeniach, oraz wpływają na mięśnie rąk

źródło: www.asport.pl

  • istnieją również piłki owalne, lub piłki w kształcie pączka z dziurką,inaczej mówiąc „donut” - ch specyficzne kształty pomagają w wykonywaniu poniektórych ćwiczeń

  

źródło: www.asport.pl

Oto kilka przykładowych ćwiczeń na piłce gimnastycznej:

Ćwiczenie 1

Mostek na piłce

Połóż się na piłce, plecy opierają się o piłkę, ugięte kolana tworzą kąt prosty, stopy są pewnie oparte o podłoże. Zacznij stopniowo podciągać i opuszczać pośladki w górę i w dół. Powtórz ćwiczenie ok 10 – 15 razy. W ten sposób wymodelujesz mięśnie łydek, ud i pośladków.

 

Ćwiczenie 2

Przysiad w skłonie podpartym

Stań przed piłką, nogi rozłóż na szerokość bioder a dłonie oprzyj o piłkę, tak by powstał skłon podparty. Zacznij wykonywać przysiady powoli i dokładnie uginając i prostując kolana. Wykonaj odpowiednią dla siebie ilość powtórzeń pamiętając o tym, by nie przesadzać, ani też sobie nie pobłażać. Na początek 15 powtórzeń powinno wystarczyć. To ćwiczenie pomoże zadbać o mięśnie brzucha, pośladków oraz nóg.

 

Ćwiczenie 3

Wznosy grzbietu

Połóż się na piłce na brzuchu, tak aby dolna jego część oraz część bioder znajdowały się na piłce. Nogi rozstaw na szerokość piłki, a ręce załóż za głowę. Zacznij podnosić klatkę piersiowa nad piłkę tak, aby głowa, szyja i kręgosłup tworzyły linię prosta. Ćwiczenie wykonuj spokojnie i poprawnie – ok. 10 – 15 powróżeń. W ten sposób z pewnością rozwiniesz i wzmocnisz zarówno mięśnie pleców, jak i brzucha.

 

Ćwiczenie 4

Twist rosyjski

Połóż się na piłce tak samo jak w przypadku ćwiczenia nr 1. Tym razem nie zginaj nóg, a ręce wyprostuj przed siebie, łącząc dłonie. Zacznij powoli turlać się to w jedną, to w drugą stronę, nie rozłączając dłoni. To ćwiczenie nie tylko wzmocni mięśnie pleców, pośladków i barków, ale i pomoże rozluźnić plecy zmęczone po całym dniu pracy.

 

Ćwiczenie 5

Brzuszki

Oprzyj się o piłkę dolnym odcinkiem kręgosłupa. Teraz zacznij pracować górną częścią ciała, tak jakbyś chciała wykonywać brzuszki. Ćwiczenie wykonuj powoli i rytmicznie. Powtórz je od 10 do 15 razy. Z czasem z pewnością zaczniesz wykonywać większa liczbę powtórzeń. To ćwiczenie doskonale działa na mięśnie brzucha, pleców, ramion oraz barków.

 

Ćwiczenie 6

Brzuszki skośne

Piłka gimnastyczna pozwala wykonywać również brzuszki skośne, które działają na mięśnie skośne brzucha, mięśnie pleców oraz ud.

 

 

Na piłce można wykonywać ćwiczenia rozwijające mięśnie rąk, ramion, barków, klatki piersiowej, pleców, brzucha, pośladków, ud czy łydek. Wszystko zależy od Twoich potrzeb.

Inne porady
Trening brzucha Trening brzucha Co robić by mieć prawdziwy „sześciopak”
Burpees Burpees Uniwersalne ćwiczenie które możesz wykonywać gdziekolwiek!
Ćwiczenia dla kobiet w ciąży Ćwiczenia dla kobiet w ciąży Kobiety w ciąży wcale nie muszą rezygnować z aktywności fizycznej. Istnieje kilka bezpiecznych ćwiczeń, które pozwolą zachować dobrą formę i samopoczucie aż...
Ćwiczenia z hula hop Ćwiczenia z hula hop Ta dziecinna zabawka może przydać się w codziennym treningu. Przedstawiamy kilka ćwiczeń, które pomogą nam zadbać o smukłą sylwetkę.
Jak ćwiczyć mięśnie brzucha? Jak ćwiczyć mięśnie brzucha? Pospolicie nazywany "kaloryfer" na brzuchu jest obiektem pożądania większości mężczyzn. Pośrednio symbol dobrej formy bardzo dobrze rzutuje w oczach płci przeciwnej....
Sklep sportowy Asport.pl

Sportowy humor

zobacz więcej
Na daczy u mistrza olimpijskiego przyjęcie: zebrali się przyjaciele, dziennikarze, kibice. Świętują ostatnie zwycięstwo championa. "Miszczu" odpowiada na pytania związane z dopingiem:
- Już wykrywają wszystkie te środki dopingujące, hormonalne i inne prochy. Teraz walka jest sprawiedliwa, zwycięzca jest rzeczywiście najlepszy!
Dziennikarze skrzętnie notują słowa mistrza, przyjaciele wznoszą toasty i w tym momencie do salonu wchodzi matka championa z ogromnym pomidorem o średnicy niemal pół metra i zwraca się z wyrzutem do syna:
- Tyle razy cię prosiłam! Tak trudno dojść do wychodka? Musisz mi sikać na grządki w ogrodzie?