Pranayama - czyli kontrola oddechu w jodze

 

Tak jak i w innych ćwiczeniach w jodze bardzo ważna jest kontrola oddechu.  Nazywa się ona Pranayama – czyli oddech i dyscyplina/kontrola.

Już od naszego pierwszego oddechu, nieprzerwanie prowadzimy ten cykl. Sam oddech jest dla nas tak naturalny, że często o nim zapominamy. Przez to właśnie podczas niektórych czynności oddychamy niekorzystnie dla naszego ciała. Gdy ciało zaczyna się źle czuć, zaczynamy niekorzystnie działać również dla naszego umysłu.

Jeżeli w pełni nie wykorzystujemy swoich płuc z wiekiem ich objętość się zmniejszy. Nierówne i płytkie oddechy sprawiają, że szybko się meczymy. Oddech ma też właściwości uspokajające. Nie na darmo mówi się zdenerwowanym osobą, by wzięły kilka głębszych wdechów. Dlatego właśnie Pranayama uczy nas aby oddychać rytmicznie, co nas uspokoi i poprawi naszą koncentrację. Dobrze oddychając obniżymy swoje tętno  oraz zwiększymy wydolność organizmu.

źródło: www.ayurvedaprograms.blogspot.com

Sama nauka Pranayamy jest bardzo ważna i powinniśmy poświęcić jej trochę czasu. Powinniśmy ją wykonywać przed jedzeniem.

Usiądź w lotosie czy też siadzie skrzyżnym, wyprostuj plecy i zacznij sesję. Proste plecy są tutaj kluczem, nie każdy jednak potrafi utrzymać je w takiej pozycji bez zbędnego napinania mięśni.

Sama Pranayama jest podobna do medytacji, jednak wymaga trosze większego skupienia.  Oczywiście jak ro zwykle bywa najważniejsza jest regularność.

Istnieje kilka rodzajów Pranayamy, więc tak jak z asanami możemy je łączyć według naszych potrzeb.

 

 

Inne porady
Joga - nie tylko ćwiczenia, ale i pomysł na życie. Joga - nie tylko ćwiczenia, ale i pomysł na życie. Joga pomaga nam zrozumieć nasze ciało i umysł
Co zabrać z sobą na jogę? Co zabrać z sobą na jogę? Co może nam się przydać na zajęciach z jogi? Ten krótki artykuł z pewnością pomoże nam przygotować wyprawkę.