Jak działa kreatyna dla sportowców?

Kreatyna to jedna z najbardziej popularnych substancji, która stosowana jest przez sportowców, lecz nie tylko – również przez osoby nie zajmujące się sportem zawodowo, ale pragnących uzyskać lepsze wyniki swoich ćwiczeń i treningów. Substancja ta jednak wzbudza pewne kontrowersje – jak w przypadku każdego suplementu czy odżywki wspomagającej znajdziemy zarówno zwolenników jak i przeciwników...

 

Pytanie brzmi czy kreatyna jest bezpieczna?

Wszyscy, którzy mają zamiar sięgnąć po jakiekolwiek wspomagacze, bez względu na to czy ich działanie ma zmniejszyć czy zwiększyć naszą masę, powinni najpierw posiąść najważniejsze informacje dotyczące interesujących jej środków. Należy zapoznać się z działaniami konkretnego środka, kwestią bezpieczeństwa, zasadami stosowania czy ewentualnymi efektami ubocznymi, które przecież mogą pojawić się zawsze, ale są nieprzewidywalne, bowiem nigdy nie wiadomo w jaki sposób dany produkt podziała na konkretnego człowieka.

Dokładnie identycznie jest w przypadku kreatyny, która stosowana jest przez ponad pół wieku, a od lat dziewięćdziesiątych cieszy się ogromną, nieustannie rosnącą popularnością nie tylko wśród sportowców, choć oczywiście wśród nich szczególnie, ale również wśród osób nie związanych ze sportem zawodowo, które po prostu rozpoczynają swoją przygodę z ćwiczeniami.

Sportowcy i wszystkie inne osoby, które sięgają po kreatynę wierzą w jej działanie – zarówno amatorzy jak i sportowcy twierdzą, że to właśnie dzięki niej nabierają siły, zwiększają wytrzymałość i budują znacznie większe i lepsze mięśnie, a dodatkowo osiągają cudowne rezultaty sportowe i posiadają bardziej atletyczną sylwetkę. Niestety przez tak wiele lat wokół kreatyny powstało bardzo wiele mitów, wątpliwości i fałszywych opinii, powodujących strach a niekiedy rezygnacje z jej stosowania, całkiem niepotrzebnie.

Wyjaśniamy najważniejsze kwestie...

  • czy kreatyna powoduje skutki uboczne? - specjaliści twierdzą, że jednym z najważniejszych skutków ubocznych jest to, o co chodzi ludziom przyjmującym ten środek a mianowicie przyrost masy ciała. Nie stwierdzono żadnych pewnych skutków ubocznych, ale możliwe są problemy żołądkowe, skurcze mięśni czy ich nadwerężenie, które to zgłaszane były przez użytkowników. Warto więc mieć się na baczności i reagować kiedy tylko poczujemy coś niepokojącego.

  • w jakiej formie najlepiej przyjmować kreatynę? - badania wykazują, że najlepiej, jeśli kreatyna jest w formie proszku, ale nie jest to takie istotne, jak dobór odpowiedniej jakości produktu.

  • czy kreatynę należy łączyć z innymi odzywkami? - można, ale nie jest to konieczne. Badania wskazują jednak, że kreatyna jest znacznie lepiej przyswajalna, kiedy na przykład zażywa się ją razem ze sporą ilością glukozy.

  • kiedy należy stosować kreatynę? - najlepiej po ćwiczeniach, bowiem pozwala ona na utrzymanie poziomu kreatyny w mięśniach uzyskanej podczas ćwiczeń.

  • jak zażywać kreatynę? - niektórzy twierdzą, że lepiej robi to cyklicznie, inni, że nie ma to znaczenia. Badania nie potwierdzają, aby cykliczne jej przyjmowanie jakkolwiek zwiększało jej efekty, znaczenie ma jednak stosowanie jej wraz z odpowiednim treningiem.

  • czy kreatyna działa tak samo na każdą płeć? - badania wykazują, że u kobiet lepiej działa suplementacja krótkoterminowa, natomiast u mężczyzn dłuższe przyjmowanie odżywki.

  • czy kreatyna może być stosowana przez dzieci lub nastolatków? - żadne badania nie wykazują jej szkodliwości dla młodego organizmu, ale nie ma potrzeby suplementacji tak młodych osób dlatego nie zaleca się tego.

Wiesz już wszystko? Możesz próbować, pamiętaj jednak, aby znaleźć odpowiedni, a więc bezpieczny i naturalny środek.

Efektywny trening na pełnych obrotach wspiera MegaPower.pl