Prawidłowy oddech podczas pływania

 

Wbrew pozorom pływanie to dyscyplina sportowa wymagająca od nas odpowiedniej koncentracji oraz kontroli własnego ciała. Jak w każdym sporcie powinniśmy dać z siebie wszystko i nie tracić zbędnej energii. Bardzo ważną rzeczą jest umiejętność prawidłowego i efektywnego oddychania. Brak takiej umiejętności sprawia, że ruchy w wodzie są nieskoordynowane, a my szybciej tracimy energię. Taka strata wiąże się automatycznie ze zmianą rytmu oraz znacznym pogorszeniem techniki.

źródło: shop.speedo.com

Jak więc nauczyć się prawidłowego oddychania?

Oto podstawowa zasada : Nabieraj powietrza ustami a wypuszczaj nosem. Jeżeli woda dostanie się do jamy ustnej język zaraz zajmie się blokowaniem dalszej jej trasy oraz zajmie się   jej pozbyciem. W jamie nosowej nie ma takiego narządu, więc woda bez problemu może przedostać się dalej.

Tuż przed zanurzeniem twarzy należy wypuścić nosem trochę powietrza. W ten sposób w trakcie pływania woda nie wleje się nam do środka, gdyż całą objętość jamy nosowej zajmuje wtedy powietrze i woda nie ma możliwości dostania się do środka.

Najgorszym momentem wydaje się być chwila wynurzenia głowy spod wody. Ludzie starają się jednocześnie wypuścić i nabrać powietrze, niestety nie ma na to czasu. Jedynym rozwiązaniem jest rozpoczęcie wydechu tuż przed wynurzeniem twarzy spod wody, tak by w wodzie pojawiły się pęcherzyki powietrza, Gdy wynurzymy głowę starajmy się wziąć głęboki wdech.

Przekręcanie głowy podczas oddychania zaobiega zachłyśnięciu się wodą.

 

źródło: shop.speedo.com

 

Postaraj się wypracować swój własny rytm pływania. W ten sposób oddychanie będzie bardzo efektowne, a dzięki temu zaoszczędzisz dodatkową energię.

Nie staraj się oddychać, czy też ruszać panicznie, wszystko powinno być jak najbardziej naturalne. Zbyt szybkie wdychanie i wydychanie powietrza może skończyć się hiperwentylacją.

Jeżeli boisz się nauki oddechu na basenie spokojnie możesz poćwiczyć w domu – wystarczy do tego z miska z wodą. Pamiętajmy, że regularne powtarzanie prawidłowych czynności z pewnością wejdzie nam w nawyk i z biegiem czasu będziemy to robić zupełnie naturalnie.

W wodzie oprócz siły i prędkości bardzo ważna jest technika, dlatego prawidłowy oddech pozwoli nam skupić się na odpowiednich ruchach ciała.

Inne porady
Czy pływanie w chlorowanej wodzie jest zdrowe? Czy pływanie w chlorowanej wodzie jest zdrowe? Baseny z chlorowaną wodą to wciąż najpopularniejszy typ pływalni. Obecność tego pierwiastka nie pozostaje jednak bez wpływu na nasz organizm.
Pływać każdy może! Pływać każdy może! Pływanie to znakomita forma spędzania wolnego czasu. Jeżeli chciałbyś zrobić coś dla siebie i swojego organizmu, a jeszcze nie masz pomysłu - przeczytaj ten artykuł!...
Co jest nam potrzebne na basenie Co jest nam potrzebne na basenie Artykuł pomoże spakować torbę na basen. Dowiecie się co warto z sobą zabrać i o czym warto pamiętać. Zapraszamy do lektury.
Jaki czepek wybrać? Jaki czepek wybrać? Większość osób wybierających się na basen musi zadać sobie pytanie: Jaki czepek wybrać? Ten artykuł pomoże w podjęciu decyzji.
Jak przełamać strach przed wodą? Jak przełamać strach przed wodą? Strach przed wodą towarzyszy każdemu początkującemu pływakowi. Istnieje jednak wiele skutecznych sposobów na poradzenie sobie z nim.
Sklep sportowy Asport.pl

Newsletter

Sportowy humor

zobacz więcej
Spotykają się kibic Lecha i Ruchu. Kibic Ruchu pyta, co tam słychać u kibica Lecha. Ten mu odpowiada, że zmarł mu dziadek i nie ma garnituru na pogrzeb. No to kibic Ruchu mówi mu, że mu pożyczy. Pojechali do Chorzowa i ten pożyczył mu ten garnitur. Za dwa tygodnie kibic Ruchu jedzie do Poznania i spotyka kibica Lecha. Pyta czy może mu oddać garnitur. Na to kibic Lecha: przecież mówiłem ci, że zmarł mi dziadek i nie miałem go w czym pochować...