Pozycje stojące w jodze

Joga jest tym rodzajem aktywności fizycznej, który wpływa wszechstronnie nie tylko na nasze ciało, ale również i nasz umysł. Zaczynający swoją przygodę z jogą powinni rozpocząć ćwiczenia od podstawowych asanów, czyli pozycji stojących. Stanowią one wstęp do kolejnych, trudniejszych pozycji w jodze, są swoistą rozgrzewką przed bardziej skomplikowanymi ułożeniami ciała.

Pozycje stojące jako preludium dalszej przygody z jogą mają bardzo ważny wpływ na nasze ciało, pod warunkiem, oczywiście, że są wykonywane prawidłowo i z należytą starannością. Przede wszystkim kształtują prawidłową, wyprostowaną postawę ciała, dzięki czemu zwalczają dolegliwości bólowe kręgosłupa. Pomagają również w utrzymywaniu równowagi ciała, dlatego też w pozycjach tych wykorzystuje się często stanie na jednej nodze. Jest to szczególnie istotne z tego względu, że joga jako nieodłączna część filozofii indyjskiej dowodzi bezpośrednich związków pomiędzy równowagą ciała a równowagą umysłu.

 

źródło: www.drfranklipman.com

Podczas wykonywania pozycji stojących w jodze ciężar ciała przeniesiony jest na stopy, nogi oraz biodra. Poprzez skłony do przodu, na boki, wyciąganie ciała w górę, skręty, odgięcia do tyłu czy skrętoskłony usprawniamy siłę oraz elastyczność ciała, wzmacniamy kostki, kolana, uda, łydki, pachwiny, biodra oraz klatkę piersiową. Regularnie wykonywane pozycje stojące w jodze mają również niemały wpływ zdrowotny. Uśmierzają bóle kręgosłupa, nóg i bioder, niwelują drobne wady postawy, jak na przykład płaskostopie, poprawiają pracę przewodu pokarmowego. Mają szerokie zastosowanie terapeutyczne w takich dolegliwościach, jak rwa kulszowa czy nawet astma.

Lista korzyści z wykonywania pozycji stojących w jodze jest długa. Jak wszystkie pozycje w jodze, tak i te, dbają nie tylko o ciało, ale i umysł. Wpływają na nas relaksacyjnie, likwidują negatywne skutki stresu, odprężają i wyciszają.

Podobnie jak inne pozycje w jodze, również i te stojące nie są wskazane dla osób z urazami kolan, kostek, bioder czy szyi. Nie powinny ich także wykonywać kobiety w zaawansowanej ciąży oraz osoby z nadciśnieniem tętniczym.

 

Przykładowe pozycje stojące w jodze:

  • ardha candrasana – pozycja półksiężyca: ciężar ciała na prawej stopie, prawa noga i ręka wyprostowane, unosimy w górę lewą rękę i nogę

  • ardha chandrasana - pozycja półksiężyca: ciężar ciała na lewej stopie, lewa noga i ręka wyprostowane, unosimy w górę prawą rękę i nogę

źródło: www.drfranklipman.com

  • urdhva hastasana – nogi wyprostowane, mocno wyprostowane ręce unosimy bokami do góry na szerokość barków

  • natarajasana – pozycja króla tańca, ciężar ciała na lewej stopie, zginamy prawą nogę, a kolano przesuwamy do tyłu, prawa pięta do sufitu, prawą dłonią sięgamy za prawą stopę, utrzymujemy równowagę

     

źródło: www.joga-joga.pl

  • parivrtta parsvakonasana – pozycja odwróconego kąta, stajemy w dużym rozkroku, dłonie na biodrach, prawa stopa pod kątem 90° do prawej nogi, lewa stopa nieco do środka, lewe udo obracamy na zewnątrz, odwracamy tułów w lewą stronę, zginamy prawe kolano, lewa noga wyprostowana


 

źródło: www.joga-joga.pl

 

 

 

 

Inne porady
Co nam daje joga? Co nam daje joga? Joga jako realizacja starożytnej, indyjskiej myśli filozoficznej i medycyny, podchodzi do zdrowia człowieka kompleksowo, całościowo. Według ajurwedy w zdrowym człowieku...
Co zabrać z sobą na jogę? Co zabrać z sobą na jogę? Co może nam się przydać na zajęciach z jogi? Ten krótki artykuł z pewnością pomoże nam przygotować wyprawkę.
Rozgrzewka w jodze - porady i ćwiczenia Rozgrzewka w jodze - porady i ćwiczenia Warto jednak pamiętać o tym, że joga, jak każde inne ćwiczenia, wymaga odpowiedniej rozgrzewki. Brak przygotowania ciała do wysiłku może spowodować kontuzję lub,...