Co nam daje joga?

Joga jako realizacja starożytnej, indyjskiej myśli filozoficznej i medycyny, podchodzi do zdrowia człowieka kompleksowo, całościowo. Według ajurwedy w zdrowym człowieku łączy się w harmonii zdrowe ciało i zdrowa dusza. Te dwa elementy są nierozłączne i jeśli jednemu z nich brakuje równowagi, wówczas człowiek, nawet jeśli fizycznie wydaje się zdrowym, i tak musi szukać sposobu na ponowne odnalezienie wewnętrznego spokoju. Zdaniem wyznawców dawnej medycyny indyjskiej chorobą jest w takim samym stopniu fizyczne schorzenie, ból, jak i stres czy psychiczny niepokój. Powodują one bowiem podobne zniszczenie w ludzkim ciele i umyśle. Joga ma za zadanie przywrócić naturalną harmonię pomiędzy tymi dwoma elementami, wzmocnić umysł i ciało.

źródło: foter.com

Systematyczne i, co ważne, precyzyjnie wykonywanie pozycji w jodze, czyli asanów, w wyraźny sposób poprawia ogólną jakość życia. Joga, dotleniając każdą najmniejszą komórkę naszego ciała, każdy jego organ, usprawnia działanie organizmu oraz wpływa pozytywnie na psychiczno-emocjonalną stronę naszego życia.

 

Najbardziej namacalnym i widocznym skutkiem uprawiania jogi jest wzmocnienie mięśni całego ciała. Siedzący tryb życia szybko osłabia i usztywnia mięśnie, joga natomiast pomaga przywrócić im naturalną sprawność. Ćwiczenia mają również zbawienny wpływ na osoby, które borykają się z dokuczliwymi dolegliwościami bólowymi pleców i schorzeniami kręgosłupa. Zwiększając ruchomość w stawach międzykręgowych i eliminując ich sztywność, asany usprawniają krążenie w naczyniach całego kręgosłupa. Joga pomaga w uelastycznieniu stawów, korygowaniu wad postawy, dzięki niej przestajemy się garbić i krzywić nasz kręgosłup. Ciało staje się bardziej gibkie, sprężyste, a postawa wyprostowana. Szczególnie pomocne są w tym przypadku pozycje stojące, które eliminują sztywność zmęczonych nóg czy osłabionych stawów biodrowych, niwelują wady kończyn dolnych, łagodzą ból pleców oraz wzmacniają mięśnie klatki piersiowej.

 

Joga to idealny sposób na oczyszczenie ciała z wszelkich toksyn i uregulowanie gospodarki hormonalnej organizmu. Asany usprawniają metabolizm, poprawiają ukrwienie całego ciała, są doskonałym treningiem oddychania i koncentracji.

 

Poza zbawiennym wpływem na całe nasze ciało, joga w takim samym stopniu pomaga wzmocnić umysł, dodaje energii oraz zapobiega psychicznemu zmęczeniu. Stres jest współcześnie uważany za jedną z najbardziej niebezpiecznych chorób ludzkości. Ma on druzgocący wpływ na cały nasz organizm i jest powodem wielu psychosomatycznych chorób, nierzadko cięższych do wyleczenia od fizycznych niedomagań ciała. Regularnie wykonywane asany pomagają zabieganym osobom odzyskać spokój i równowagę wewnętrzną. Joga usuwa zmęczenie po intensywnym dniu obowiązków, usuwa napięcie nerwowe, wycisza skołatane nerwy i dotlenia mózg. Asany są dobrym lekarstwem dla osób cierpiących na bezsenność oraz borykających się ze stanami depresyjnymi.

źródło: foter.com

Joga, poprzez doskonalenie ciała człowieka i jego wzmacnianie, wpływa pozytywnie na umysł i cały układ nerwowy. Osoby aktywnie trenujące jogę zyskują większą świadomość swojego ciała, umieją w większym stopniu nad nim panować, są wreszcie wrażliwsi na bodźce, które do nich docierają z zewnątrz. Joga polecana jest każdemu bez względu na wiek czy sprawność fizyczną. Oczywiście, ważne jest, aby dostosować ćwiczenia do poziomu swoich możliwości i stanu zdrowia. Pamiętać należy także o tym, że, tak jak w przypadku każdej aktywności fizycznej, najważniejsza jest regularność i precyzyjność wykonywanych ćwiczeń.

Inne porady
Pozycje stojące w jodze Pozycje stojące w jodze Joga jest tym rodzajem aktywności fizycznej, który wpływa wszechstronnie nie tylko na nasze ciało, ale również i nasz umysł.
Co zabrać z sobą na jogę? Co zabrać z sobą na jogę? Co może nam się przydać na zajęciach z jogi? Ten krótki artykuł z pewnością pomoże nam przygotować wyprawkę.
Rozgrzewka w jodze - porady i ćwiczenia Rozgrzewka w jodze - porady i ćwiczenia Warto jednak pamiętać o tym, że joga, jak każde inne ćwiczenia, wymaga odpowiedniej rozgrzewki. Brak przygotowania ciała do wysiłku może spowodować kontuzję lub,...